Oroch language

Brief Information

До 1920-х гг. орочский считался диалектом удэгейского. В 1920-е получает статус самостоятельного языка. В 2008 г. перестал существовать.

К началу XX в. орочи жили на обширной территории от бухты Де-Кастри на севере до р. Ботчи на юге и от побережья Татарского пролива до среднего течения рек Анюй и Хунгари (ныне Гур). Здесь имелось около 50 стойбищ, в каждом из которых жило по 2-3 семьи. По переписи 1926 г. насчитывалось 646 орочей. Орочи вели кочевой образ жизни: в начале XX в. небольшая группа переселилась на Сахалин; часть орочей с верховьев р. Тумнин вышла к Амуру. Впоследствии территория расселения орочей неуклонно сужалась. Основные территориальные группы орочей: Тумнинская, Приморская (Хадинская), Коппинская, Амурская и Хунгарийская.

В связи с мероприятиями, проводившимися в Советское время (сселение кочевых народов в постоянные поселки, коллективизация, создание предприятий рыбной промышленности) орочи оказались расселены по нескольким поселкам Хабаровского края. Основные территориальные группы орочей просуществовали до 1960-х гг. [Ларькин 1964]. Самым крупным поселком, местом компактного проживания орочей, была Уська-Орочская (до 1986 г. Усть-Орочи) Ванинского р-на. В 1960-1970-е гг. в ходе компании по укрупнению деревень были уничтожены мелкие поселения хунгарийских, коппинских и хадинских орочей, которые перебрались в крупные населенные пункты. Так, практически все жители пос. Иннокентьевский ныне проживают в г. Советская Гавань. Значительная община орочей существует в Хабаровске. Современную ситуацию орочей можно определить так: «малочисленность этноса, его административно-территориальная разобщенность, высокая степень ассимилятивных процессов» [История 2001:5].

В орочском языке выделялось три диалекта: тумнинский (был распростран в бассейне р. Тумнин), хунгарийский (по р. Хунгари), хадинский (диалект орочей, живших по рекам Хадя, Уй, Коппи, Ботчи и Нельма, был близок к самаргинскому диалекту удэгейского языка). 

Genealogy

The Oroch language is traditionally classified within the southern (Nanai) subgroup of the Tungusic branch of the Tungusic languages. However, due to many shared features with the Negidal language (northern subgroup), some believe that Oroch should be considered a language belonging to the northern subgroup but influenced by languages of the southern subgroup, especially Nanai and Ulch.

Distribution

The last speakers of the Oroch language lived in the city of Sovetskaya Gavan and its surrounding villages.

According to the censuses of 2002 and 2010, the Oroch people were dispersed in the Sovetskaya Gavan, Vanino, Amursk, and Komsomolsk districts of the Khabarovsk Krai (426 people): Vanino District: Vanino, Datta, Uska-Orochskaya, Kennada, Snezhny; Sovetskaya Gavan District: Sovetskaya Gavan with the Gatka settlement, Sovety Ilyicha settlement; Amurskij District: Novoe Ommi settlement. In none of these settlements do the Oroch people constitute a significant part of the population. Several Oroch families live in the Primorsky Krai (according to the census, 19 people).

Dialects and their distribution

Language contacts and multilingualism

The Oroch language had contact with Nanaian, Ulch, Udege, Evenki, and Russian.

In the second half of the 20th century, there was widespread Oroch-Russian and later Russian-Oroch bilingualism. Some Oroch individuals were proficient in Nanaian, Ulch, Udihe, Evenki languages.

Language functioning

The language of an indigenous minority people in the Russian Federation.

Practical writing for the Oroch language was developed in the 1990s by G.S. Abramova based on the Cyrillic script. This writing system was used in educational materials, with the first one being the Pictorial Dictionary of the Oroch Language (2001).

There is also a scholarly writing system based on the Cyrillic alphabet, created and used by V.I. Avrorin and E.P. Lebedeva for recording and publishing Oroch texts.

A literary norm has not been established.

Dynamics of language usage

Already in the late 1950s, linguists working with the Oroch people noted that children and youth did not know the Oroch language, and the older generation, which was proficient in their ethnic language, tried to speak Russian with their children and grandchildren. Apparently, the language shift (transition to Russian) began no later than the 1940s and was fully completed by 2008.

Language experts

Boris Boldyrev
(Institute of Philology, Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences, Novosibirsk)

Research centres

 

Core references

Selected papers on grammatical issues

Avrorin V.I. Rodstvennye svyazi orochskogo yazyka s drugimi tunguso-man'chzhurskimi // Istoriya i dialektologiya yazykov Sibiri. Novosibirsk, 1979 [Avrorin V.I. Genetic relations of the Oroch language with other Tunguso-Manchu languages // History and Dialectology of Siberian Languages. Novosibirsk, 1979]

Avrorin V.I. Fonetika orochskogo yazyka // Izuchenie yazykov Sibiri. Novosibirsk, 1978 [Avrorin V.I. Phonetics of the Oroch language // Study of the Languages of Siberia. Novosibirsk, 1978]

Grammatical descriptions: grammars, sketches

Avrorin V.I., Boldyrev B.V. Grammatika orochskogo yazyka. Novosibirsk, SO RAN, 2001 [Avrorin V.I., Boldyrev B.V. Grammar of the Oroch Language. Novosibirsk, Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences, 2001]

Publications of texts

Avrorin V.I., Lebedeva E.P. Orochskie skazki i mify. Novosibirsk, 1966 [Avrorin V.I., Lebedeva E.P. Oroch Tales and Myths. Novosibirsk, 1966]

Avrorin V.I., Lebedeva E.P. Orochskie teksty i slovar'. L.: Nauka, 1978 [Avrorin V.I., Lebedeva E.P. Oroch Texts and Dictionary. Leningrad: Science, 1978]

Работы по этнологии

Bereznitsky S.V. Mifologiya i verovaniya orochey. SPb.: Peterburgskoye vostokovedeniye, 1999 [Bereznitsky S.V. Mythology and Beliefs of the Oroks. St. Petersburg: Petersburg Oriental Studies, 1999]

The book explores the spiritual culture of the Orochs.

Resources

Corpora and text collections

Other electronic resources